Kuoro 30 vuotta

Teekkarikuoron 30-vuotisjuhlavuosi oli kuoron riveissä hartaasti odotettu tapahtuma. Tammikuun koittaessa emme vielä tarkalleen tienneet, mitä kaikkea juhlavuosi toisi tullessaan, mutta siitä olimme varmoja, että se olisi mahtavaa. Koska juhlavuotemme osui sopivasti samaan aikaan TTY:n 50-vuotissyntymäpäivien kanssa, saimme juhlia kaksin verroin.

Ensimmäinen ilonaihe koitti heti tammikuussa kun saimme liitettyä perinteisen juomalaulukilpailumme TTY:n juhlavuoden kunniaksi järjestetylle Nyyrikin kierrokselle. Tapahtumaan osallistui ennätysmäärä ihmisiä ja siellä saimme sekä nauttia täysin uusista uljaista juomalauluista että kuulla hauskoja ja eksoottisia sovituksia vanhoista tutuista kappaleista juomalaulumuodossa.

Juhlavuoden ehdottomiin kohokohtiin kuului Teekkarikuoron keikka Pakkahuoneella maaliskuussa. Emme tyytyneet pelkkään kuorolauluun, vaan otimme mukaamme lavalle myös bändin, tankotanssijan, tulishow’n ja tanssiryhmän. Moisen spektaakkelin järjestäminen jännitti koko porukkaa, mutta kun astelimme lavalle ja näimme Pakkahuoneelle pakkautuneen ihmisjoukon, oli varmaa että illasta tulisi ikimuistoinen.

Pakkahuoneen jälkeisestä euforiasta innostuneina aloimme suin päin harjoitella seuraavaa koitosta varten. Marraskuussa oli nimittäin aika vallata Tampere-talo, mutta siitä kuitenkin lisää vasta myöhemmin. Keväällä meitä nimittäin piti kiireisenä myös perinteeksi muodostuneet tapahtumamme, kuten kuorolaisten muodostamien bändien ihana jami-iltama TALent Hervanta. Päätimme sen lisäksi kutsua ystävämme Tampereen yliopiston laulajista sitsaamaan kanssamme.

Edes yliopiston kesäloma ei pidätellyt meitä, sillä otimme varaslähdön kuorolauluun jo hyvissä ajoin ennen syyslukukauden alkua. Olimme saaneet kunniatehtävän esiintyä TTY:n juhlavuoden avajaisissa emmekä menneet sinne esittämään ihan mitä tahansa vaan varta vasten meille tehdyn kolmiosaisen musiikki-ilottelun, jossa käsiteltiin maailman syntyä ja insinööriyden ydintä unohtamatta elämän tarkoitusta. Kappale Alussa oli insinööri tehtiin (säv. Anna-Mari Kähärä, san. Sinikka Nopola) tilausteoksena juuri tätä tilaisuutta varten ja se saavutti suursuosion yleisön keskuudessa heti ensiesityksestään lähtien.

Uuden teekkarikulttuurin luominen ei jäänyt meidän osaltamme pelkästään tuohon yhteen kappaleeseen – olkoonkin, että se muodostui kolmesta osasta – vaan kuorollemme tehtiin myös muita uusia sovituksia, joista merkittävimpiä olivat Teemu Teekkari -sikermä ja Tampereen teekkareiden juhlahymni. Kaikkein tarkkakorvaisimmat saattavat huomata juhlahymnissä jotakin tuttua, sillä kappale on syntynyt muuttamalla keskiöisin kaikuva Teekkarihymni mollista duuriin ja sanoittamalla se uudelleen. Juhlahymni sai ensiesityksensä TTYY:n vuosijuhlilla, joilla herätimme ilahtunutta hämmennystä alkamalla flashmob-tyyliin laulaa sitä yleisön seasta.

Juhlavuosihan ei olisi mitään ilman vuosijuhlia. Siksi meidänkin kuorolaisemme laittoivat syysiltojen pimetessä ykköset päälleen ja suuntasivat kohti Nokiaa juhlimaan. Laulu raikasi koko illan ja tanssijalka vipatti myöhään yöhön. Moni kehui, että niin kaunista laulua ei ole aiemmin vuosijuhlilla kuultukaan. Tottahan on, että teekkari laulaa mieluummin kuin hyvin, mutta meillä on kuorolaisina ollut tapana panostaa myös laatuun.

Koska juhliminen on aina hauskaa ja jaettu ilo on viisinkertainen ilo, aloitimme uuden perinteen ja kutsuimme lokakuussa kaikki Suomen teekkarikuorot Tampereelle. Seuraamme liittyi TeeKu Oulusta, Lappeenrannan Teekkarilaulajat ja Resonanssi Lappeenrannasta ja Polyteknikkojen kuoro Espoosta. Viikonloppu vierähti musiikin ja muun hauskanpidon merkeissä kun opettelimme beatboxausta, etnolaulua ja kuoronjohtoa työpajoissa ja sitsasimme ja sillistimme Hervannassa. Totta kai järjestimme myös yhteiskonsertin, jossa kaikki kuorot esiintyivät ensin erikseen ja sitten vielä yli satapäisenä suurkuorona Tampereen yliopiston juhlasalissa tupsulakit päässä.

Vihdoin oli aika vuoden päätapahtuman eli marraskuisen juhlakonsertin Tampere-talossa. Sitä oli suunniteltu pitkään ja treenattu ankarasti. Eikä lopputulos jättänyt varmasti ketään kylmäksi. Juuri meille tehty eeppinen tilausteos Canon Indeed sai ensiesityksensä kuulijoiden haukkoessa henkeään. Lavalle liittyi seuraamme myös vanhoja teekkarikuorolaisia vuosien varrelta. Menneiden aikojen nostalgiaa koettiin myös jatkoilla kun vanhoista kuorolaisista koostuvat pienryhmät esittivät onnittelujaan 30-vuotiaalle kuorolle musiikkiesitysten muodossa.

Niin jäi vuosi 2015 mieliimme upeana ja ikimuistoisena. Jos joku vielä pitää kuorolaulua ankeana harrastuksena tämän jälkeen, saa tyytyä olemaan väärässä.

Palaa historian tähtihetkiin

fiFinnish